Все для 6-х класів

Завдання для самоконтролю "Географічні координати"

Пройти тест


8 кроків для протидії зміні клімату

Кожного дня ми споживаємо природні й енергетичні ресурси, які прямо чи опосередковано спричиняють викиди парникових газів, а отже – глобальне потепління та зміну клімату.

Ми все ще їздимо на автівках, які спалюють викопне паливо; ми опалюємо наші оселі газом і вугіллям; ми споживаємо вугільно-атомну електроенергію; ми вирубуємо ліси та позбавляємо тваринний світ їхньої домівки; ми носимо одяг, вироблений із нафти та брудних джерел енергії на іншому кінці світу; ми постійно щось купуємо, а потім викидаємо на смітники, де утворюється небезпечний парниковий газ – метан; ми мало спілкуємось між собою про наслідки зміни клімату, які відчуваємо вже сьогодні.

І поки людство стоїть на шляху переходу на чисті джерела енергії, пропонуємо кілька порад як зробити свій внесок у боротьбу зі зміною клімату. Зміни починаються з кожного з нас!!



Презентації до теми "Атмосфера":










Географічний практикум

Відомо, що в тропосфері температура повітря з висотою знижується на 6 °С на 1000 м. Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить

на висоті 10 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +15°С.

 

Рішення.
1). Відомо, що 1 км. (1000м) підйому температура повітря знижується на 6 С. Обчислимо  різницю в температурах на вислті 10 тис. м.: 10км х 6 С= 60 С.
2). Обчислимо температуру повітря за бортом літака:  -60+15= -45С
Відповідь: температура повітря за бортом літака який летить на висоті 10 тис.м стоновить -45 С.

 

Задача№2. Над узбережжям Чорного моря летить літак на висоті 6 км. Температура за бортом літака –18°С. Якою є температура в цей момент на березі моря?

Розв’язання

1) Відомо, що на 1 км підйому температура повітря знижується на 6°С.

Обчислюємо різницю в температурах на висоті 6 км та узбережжі:

6 км  х  6°С = 36°С.

2) Обчислюємо температуру на узбережжі: –18°С + 36°С = +18°С.

  Відомо, що в тропосфері температура повітря з висотою знижується на 6 °С на 1000 м. Тому за бортом літака, навіть у літню  спеку, температура повітря нижча від нуля.

    Задача 1 Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 7 тис. м, якщо температура повітря біля поверхні Землі становить +10°С.

   Задача 2.   Обчисліть температуру повітря біля поверхні Землі, що летить на висоті 9 тис. м, якщо температура за бортом пасажирського лайнера становить -20°С.



Завдання для самоконтролю "Мінерали і гірські породи"

1. Тверда оболонка Землі називається:

а)мантія                                                                        б)астеносфера

в)літосфера                                                                  г)ядро

2. Дія внутрішніх сил Землі викликає процеси:

а)метаморфізму                                                           б)ерозії

в)вивітрювання                                                            г)видування

3. Які бувають гірські породи і мінерали

а)магматичні і материкові                                          б)метаморфічні і гранітні

в)Магматичні, осадові, метаморфічні                        г)кам'яні, крейдяні, мармурові

4. Зміни властивостей гірських порід глибоко у надрах Землі під дією високого тиску та температури спричиняє утворення:

а)магматичних гірських порід                                    б)осадових гірських порід

в)метаморфічних гірських порід                                г)правильної відповіді нема

5. Крейда має походження:

а)осадове                                                                      б)метаморфічне

в)магматичне                                                                г)правильної відповіді немає

6. До якого типу гірських порід відносяться гнейс, мармур, графіт?

а)метаморфічні

б)осадові

в)магматичні

г)горючі,нерудні

7. Шари материкової земної кори

а)гранітний

б)базальтовий

в)осадовий

г)верхня мантія

8. Складають земну кору.

а)мінерали та графіт

б)мінерали та гірські породи

в)граніт і базальт

г)крейда і пемза

9. Намалюйте по чотири умовні знаки (з розшифруванням назв) трьох груп корисних копалин.

Як та чому відбувається виверження вулкана

80% поверхні нашої планети мають вулканічне походження, однак далеко не всі знають, як відбуваються виверження.

Більшість вулканів у світі формуються уздовж кордонів тектонічних плит Землі. Коли вони стикаються, одна може найти на іншу. Низхідна земна маса занурюється глибше, температура і тиск піднімаються, випускаючи воду зі скель. Вона знижує температуру плавлення верхньої породи та утворює магму, яка може прокласти собі шлях, вириваючись назовні через розщелини, та викликати пробудження вулкана. 

Температура лави, що виривається назовні, може перевищувати 1000°C, а тому вона може спалити все на своєму шляху. Скляний термометр, занурений у лаву, просто розплавиться. 






Масштаб

Завдання можуть бути трьох видів: чисельний, іменований або лінійний.

Ось кілька прикладів чисельного масштабу

a.                  1:1000 

b.                  1:2 500 000

c.                  1:500 000

"Як же його розшифрувати?" - запитаєш ти. А просто виходить, що в одному сантиметрі на карті міститься a) 1000 сантиметрів, b) 2 500 000 см, c) 500 000 см реальної відстані на місцевості. Чисельний масштаб ЗАВЖДИ прописується в СМ. Потім це значення можна перетворити в інші одиниці, залежно від того, що запитують у завданні.

Перед тим, як ми перейдемо до прикладів таких завдань, було б корисно пригадати, як перетворити метри в сантиметри або кілометри в сантиметри:

1 м = 100 см  (додати 2 нулі)

1 км = 100 000 см (додати  5 нулів)

І навпаки, щоб перевести см в м, потрібно забрати 2 нулі, а в км – 5 нулів.

 Завдання: Визначте відстань між двома об’єктами на місцевості (у кілометрах), якщо ця відстань на карті, масштаб якої 1:500 000, становить 12 см.

З чого починати розв’язок:

1.                  Варто знайти й виділити в завданні найважливіше: Визначте відстань між двома об’єктами на місцевості (в кілометрах), якщо ця відстань на карті, масштаб якої 1:500 000, становить 12 см. – тільки ці три вирази вам необхідні, а все інше просто «водичка».

2.                  Якщо кажуть, що потрібно записати відповідь у км, то варто масштаб перевести в них, щоб потім не забути й не заплутатися в кількості нулів:

1:500 000 → 1:500 000 виходить, що 1 см на карті = 5 км на місцевості.
А в завданні у нас є не 1 см, а 12 см, тому просто множимо на 12.

5 км * 12 см = 60 км – ось і відповідь.

Іменований масштаб трапляється рідше, наприклад: a) в 1 см 10 м або b) в 1см 160 км. Тобто, в одному сантиметрі на карті міститься a) 10 метрів або b) 160 кілометрів реальної відстані на місцевості. У такому випадку навіть перетворювати нічого не потрібно, просто помножити на кількість см, і задача вирішена.

Й останній вид масштабу – лінійний. Тут потрібно подумати трохи більше. Спочатку треба знайти «0» на лінії - перша зліва підписана цифра й буде масштабом.

Які ж завдання, пов’язані з лінійним масштабом, бувають?

Завдання: На топографічній карті виміряли відстань між двома заданими точками, одна з яких розташована на околиці села Воронове, а друга - на перехресті автомобільних доріг. Відстань між цими точками зіставлено з лінійним масштабом (див. рисунок). Визначте, якою буде ця відстань (у метрах) на місцевості.


1.                  Особливістю завдань з лінійним масштабом є те, що його не потрібно знаходити напряму, а потрібно визначити відстань, що позначена циркулем. Тобто, зі всієї умови, яка відображена в завданні, нам потрібно лише: На топографічній карті виміряли відстань між двома заданими точками, одна з яких розташована на околиці села Воронове, а друга - на перехресті автомобільних доріг. Відстань між цими точками зіставлено з лінійним масштабом (див. рисунок). Визначте, якою буде ця відстань (у метрах) на місцевості. – ось і все, а далі вступає в гру рисунок і те, тільки права його частина, де відображений саме лінійний масштаб.
 

2.                  Знову ж таки, ми спочатку знаходимо «0», а потім дивимося вправо, куди простягається кінець циркуля. Далі, рахуємо, скільки це буде.


      Від «0» до правого кінця буде 1250 м

Потім дивимося від «0» до лівого кінця циркуля. Оскільки поділки надто маленькі, щоб їх порахувати, біля масштабу є лупа. Нею ми і скористаємося.

  

      Якщо загальна відстань 250 метрів займає 10 поділок, то скільки буде займати метрів 1 поділка? Потрібно 250м/10 = 25 м

Наступний крок, який варто зробити, це порахувати, скільки поділок займає циркуль від значення «0».

     

      Він займає 6 поділок. Щоб дізнатися, скільки це буде в метрах, потрібно 6*25 м (ціну 1 поділки) = 150 м

Й останній крок в тому, щоб порахувати загальну відстань:


1250 +150= 1400 м – ми розв’язали цю задачу.

 

Масштабні паводки були в західній частині України в 1998, 2008, 2010 та 2017 років роках. Збитки оцінювалися в сотні мільйонів.

 



Немає коментарів:

Дописати коментар